Ger PetersGer Peters van Dutch Courage Graffix is een Low Brow artiest uit Nederland, ook vermeld in het artikel over Kustom Graphics

Hoe lang teken je al?
Ik heb altijd al heel veel getekend. Ik herinner me als kind dat ik met kleurpotloden dieren tekende op het behang, tot grote ergernis van mijn vader en moeder.
Ik had een behoorlijke hoeveelheid talent en op school werd altijd naar mij verwezen als “de jongen die zo goed kan tekenen”. Professioneel teken ik al bijna 14 jaar: eerst vijf jaar als technisch illustrator bij een bureautje en vanaf 2006 als freelance grafisch ontwerper en illustrator.

Wanneer heb je de overstap gemaakt naar Low Brow?
Ik herinner me een bibliotheek-boek dat ik vaak leende over Cowboys en Indianen. Vooral de illustraties trokken me aan: Het waren voornamelijk reproducties van schilderijen van beroemde western kunstenaars als Charles Russell en Frederick Remington. Later, toen de Vans (bestelbusjes) in Nederland populair werden was ik erg onder de indruk van de fantasie kunst van Frank Frazetta en Boris Vallejo: Hun schilderijen werden vaak gekopieerd en geairbrushd op de Vans.

Weer later hoorde ik over autobouwer / innovator / kunstenaar Ed “Big Daddy” Roth uit de Amerikaanse Van en Hot Rod tijdschriften die ik las. Ed leefde toen nog. Ik kwam een beetje ‘onder invloed’ van Roth’s alter ego Rat Fink. Ik bestelde met een geleende credit card per telefoon een aantal Roth ‘how-to’ boeken over airbrushen en pinstriping en nog wat van de Rat Fink parafernalia van Mooneyes (een auto onderdelenshop in Amerika). Toen der tijd ging het allemaal nog niet zo gemakkelijk want internet bestond nog niet.
Op een avond was ik aan het zappen en ik viel midden in een uitzending van een Nederlandse tv-journalist die een interview had met een kunstenaar uit Los Angeles die ook nog in een Hot Rod reed. Ik zag alleen maar een glimp van het programma en ik wist niet de naam van die artiest, maar wat ik had gezien van zijn kunst intrigeerde me. Later ontdekte ik dat deze artiest de grondlegger was van de Lowbrow Art: de beruchte Robert Williams.

Ik heb onlangs nog een poging gedaan om dat TV fragment over Robert Williams te achterhalen bij stichting Beeld en Geluid: Het bleek een uitzending te zijn van het jongeren programma Onrust! in Hollywood, gemaakt door Bram van Splunteren in 1991. Ik heb ook nog contact gehad met Bram daarover. Het programma bleek echter nog niet te zijn gedigitaliseerd en nog niet beschikbaar in de archieven.

Doe je ook opdrachten?
De afgelopen drie, vier jaar ben ik helemaal niet meer toegekomen aan het maken van vrij werk: ben fulltime bezig met werk in opdracht. Aangezien bijna alle opdrachten afkomstig zijn uit het kustom kulture/hotrod circuit ben ik toch continu bezig met tekenwerk dat ik ook echt leuk vind om te doen. Ik mis het maken van vrij werk dan ook helemaal niet! De bijzonderheden van de specifieke onderwerpen en het contact met de opdrachtgevers zorgen er juist voor dat je elke keer weer nieuwe dimensies op het spoor komt en je grenzen kunt verleggen.
Nadeel is wel dat er een ongezond financieel aspect aan zit: de budgetten van de opdrachtgevers in onze subcultuur zijn meestal laag en er is natuurlijk al helemaal geen sprake van uurtje-factuurtje… Ook is het werk vaak voor het goede doel of voor vrienden en bekenden. Ik ben dan wel bezig met wat ik graag doe maar ’t levert weinig op: Het cliché van de Starving Artist… Daar staat dan weer tegenover de Eeuwige Roem en dat is natuurlijk niet in geld uit te drukken… ;o)

Teken je ook ergens anders op dan papier of via pc?
Alle ontwerpen die ik tegenwoordig maak zijn uiteindelijk bedoeld voor drukwerk. Of dat nu een CD-hoesje is of een sticker, poster, car-wrap of T-shirt.
Vaak begin ik voor mezelf met een piepklein schetsje op een stukje kladpapier om even vlug een idee vast te leggen maar dan stap ik al heel gauw over op de Apple Mac om het idee verder uit te werken, bijna altijd in Adobe Illustrator en met behulp van een grafisch tekentablet. Meestal neem ik het risico om de opdracht gelijk helemaal af te maken zoals ik denk dat het naar wens zal zijn. Ik laat slechts zelden schetsen of tussen fases zien. En dat pakt meestal prima uit ook nog!
Het enige wat ik opdrachtgevers uiteindelijk aanlevert is een digitaal bestand. Hiermee kunnen ze zelf bij hun lokale leverancier of online de bedrukte spullen bestellen die ze nodig hebben.

58206_585767921474328_1285352935_n

Welke andere kunstenaars of bewegingen hebben invloed op je werk?
Ik las altijd heel veel Amerikaanse tijdschriften over auto’s, motors, strips, tatoeages, skateboarden en surfen en experimentele grafische vormgeving. Veel titels van magazines die ik vroeger kocht zijn al lang niet meer te krijgen zoals Hypno, Beach Culture, Bikini, Raygun en ART!Alternatives bijvoorbeeld. Later heb ik me geabonneerd op Williams’ lowbrow-art tijdschrift Juxtapoz Magazine dat nog steeds uitgegeven wordt. Het waren deze tijdschriften die mij de ogen openden voor wat er gaande was vanuit een cultureel perspectief in de VS, en dan met name aan de westkust met zijn unieke mix van Psychedelic, Hippie, Surf, Custom-auto, Hot-rod, Tattoo, Chicano, en Rock ’n Roll / Rockabilly subculturen. Enkele andere helden naast Ed Roth en Robert Williams zijn Ed Newton, Rick Griffin, Stanley Mouse, Kenneth “Von Dutch” Howard en The Pizz, onder anderen. En dichter bij huis: Peter Pontiac.

Waar ben je het meeste trots op?
Ik kan niet zeggen dat ik ergens speciaal trots op ben: je bent trots op iemand anders, niet op jezelf!
Ik probeer me meestal een beetje dienstbaar op te stellen; anderen verder te helpen door mijn talent in te zetten en zo mijn steentje bij te dragen.
Het is natuurlijk fantastisch als mensen super enthousiast reageren en het geweldig vinden wat je maakt: daar doe je ’t voor! Maar ik leg dan ook echt mijn ziel en zaligheid in het artwork: steek een enorme berg tijd in elke opdracht, doe een hoop research en werk er net zolang aan tot ik er zelf 100% blij mee ben.

Buiten tekenen heb je nog andere passies?
Ik ben van kindsbeen af al gebeten door het Custom Car virus en dan speciaal de Custom Cars van de Hot Rod variëteit… Daar bestaat geen remedie tegen… Kan best lastig zijn als je in Nederland woont… Er staat al vele jaren een “project” Model A Ford in de schuur met een Chevy 350 maar ik kom er eigenlijk niet aan toe om ermee aan de slag te gaan… Kan als flauw excuus aanvoeren dat het tekenwerk ervoor zorgt dat ik toch bijna 100% van de tijd in de hot rods zit!

Waar is je werk komend jaar te bewonderen?
Tja, ik kom dus niet meer toe aan het maken van vrij werk en alles wat ik in opdracht maak bestaat alleen maar digitaal… Exposeren is dan best lastig of op z’n minst een beetje kunstmatig. Ik laat wel eens grote prints maken die ik vervolgens opspan op houten spieramen zodat ik wat “schilderijen” heb om te exposeren. Maar dan voelt het toch een beetje nep om dat tussen hand geschilderd werk te hangen van anderen, ook al is mijn spul toch wel degelijk hand getekend op de grafische tablet/computer.
Mijn werk is eigenlijk gewoon het makkelijkst te vinden op FaceBook en dergelijke. En natuurlijk op honderden T-shirts, posters en stickers op evenementen wereldwijd!!

Wat is jouw levensfilosofie?
Mijn levensfilosofie? Probeer zoveel mogelijk in het moment te leven: Jouw leven speelt zich ten slotte af HIER en NU. Dat is alle tijd en ruimte die je tot je beschikking hebt en ooit zult hebben. Accepteer wat op je pad komt en heb er totale vrede mee. Berusting. Daarin ligt de sleutel tot geluk.

Meer over Ger en zijn werk:

dutchcouragegraffix.com
facebook.com/dutch.courage.graffix
lowbrow-art.nl

Translate »
%d bloggers liken dit: